”Ryhmäkoko on merkittävin yksittäinen opetuksen laatua selittävä tekijä. Noin 16–20 oppilaan ryhmäkoko on oppimisen näkökulmasta optimi. Riittävän pieni oppilasmäärä tukee myös opettajien ja muun henkilökunnan jaksamista ja on turvallisuuskysymys”, toteaa Turun Vasemmistoliiton puheenjohtaja Mervi Uusitalo-Heikkinen. Henkilöstön jaksaminen tuottaa säästöjä, kun ei tarvita pitkiä sairauslomia, ja näin parannetaan opetusalan veto- ja pitovoimaakin.
Turussa minimiluokkakokoja ei ole ”kategorisesti kielletty”, mutta silti suunnitellaan luokkien yhdistämistä. On täysin eri asia, onko luokassa 18 vai 25 oppilasta, samoin tuentarpeiset lapset pitää ottaa huomioon.
Turku kasvaa valtavaa vauhtia. Perusopetuksen oppilasmäärä on kasvanut 2020-luvulla noin tuhannella oppilaalla. Viime vuonna kasvu oli 220 oppilasta. Monikielisten oppilaiden määrä lisääntyy koko ajan. Oppilaskohtainen budjetti on sen sijaan laskenut. Opetusta annetaan enää valtakunnallinen minimi.
Uutiset, joissa kerrotaan jättiluokkien kaavailuista säästötoimena, eivät herätä luottamusta. Nyt täytyy pitää huolta pormestariohjelman lupausten toteutumisesta. Tarvitaan tiivistä seurantaa koulukohtaisesti ryhmäko’oista, ei pelkästään luokkakokojen keskiarvoista.
Minimioppilasmääriä ei pidä asettaa, erityisopetuksen uudistukseen suunnataan kunnolliset resurssit ja meneillään olevat uudistukset lasten ja nuorten palvelukokonaisuudessa toteutetaan asiantuntijoita, huoltajia ja henkilökuntaa kuunnellen, ei pelkästään budjettikirjaa lukien. ”Turun kaupungilla on suuri vastuu laadukkaiden palveluiden tarjoamisesta”, huomauttaa Turun Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Claire Bell.
Turun pitää kasvavana kaupunkina varmistaa opetuksen ja kasvatuksen laatu. Näin Turku kehittyy inhimillisesti, kestävästi, yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti. Kouluissamme kasvaa tulevaisuuden osaajia, vanhempia ja työntekijöitä. Heihin kannattaa satsata.
Turun Vasemmistoliiton kunnallistoimikunta