Hy­vä kas­va­tus ja kou­lu­tus on jo­kai­sen pe­rus­oi­keus

Vielä eläkkeellä ollessaan kasvatustieteiden professori Risto Rinne on vaikuttanut varavaltuutettuna ja Turun kasvatus- ja opetuslautakunnan jaoston puheenjohtajana. Tässä kirjoituksessaan hän muotoilee Turun Vasemmiston tavoitteita koulutuksen suhteen.

Kuntien keskeisin tehtävä on huolehtia kunnollisesta varhaiskasvatuksesta ja koulutuksesta alueellaan. Tämän toiminnan osuus on Turussakin noin 70 prosenttia budjetista. Päiväkodeissa ja kouluissa tekee töitään yli 4 200 kasvattajaa, opettajaa ja muuta henkilökuntaa. Lapsia ja nuoria on joka arkipäivä Turun kouluissa ja päiväkodeissa noin 33 000.

Turussa on kuitenkin monilla mittareilla tarkasteltuna maan lohkoutunein peruskoulu. Eri koulut ja oppilasryhmät eroavat toisistaan vanhempien sosiaalisen aseman, etnisen taustan ja tulotason luokittamina jyrkästi. Turkuun on muodostunut hyvinmenestyvien perheiden hyvinmenestyville lapsille ihan omat hyviin yhteiskunnallisiin asemiin luotaavat kasvatus- ja koulutusreittinsä ja vastaavasti heikosti menestyvien perheiden heikosti menestyville lapsille ihan omat mataliin yhteiskunnallisiin asemiin, syrjäytymiseen sekä marginaaliin juontavat omat kasvatus- ja koulutusreittinsä. Tämä koulutuksen segregoituminen on Turussa siis maan vahvinta, vaikka kauniita ajatuksia on Turussakin lausuttu ja ohjelmia sommiteltu segregaation ja eriarvoisuuden vähentämiseksi.

Pahin turkulainen ongelma on se, että valtaa pitävät poliittiset ryhmät, erityisesti Kokoomus ja Perussuomalaiset katsovat, että kasvatus ja koulutus on kuluerä, josta pitää säästää mahdollisimman paljon ja toimintaa herkeämättä tehostaa ja rationalisoida. Näin on ajauduttu mammuttimaisiin päiväkoteihin ja kouluihin, joiden toimintaa pidetään halvimpana ja tehoikkaimpana. Näin on menty myös luokka- ja ryhmäkokojen kasvattamiseen, jolloin hinta tulee halvemmaksi. Pahin turkulainen ongelma on valtapuolueiden vääristynyt mielikuva ja koulutuspoliittinen eetos kouluista ja päiväkodeista tuotantolaitoksina, jolloin ei nähdä, että koko kaupungin ja yhteiskunnan sekä meidän kaikkien kannalta lapset ja nuoret ovat tulevaisuutemme. Vain heihin riittävästi investoimalla voimme luoda vakaan ja kestävän tulevaisuuden sekä antaa toivoa lohduttomuuteen. Vain heihin investoimalla voimme vähentää jyrkästi lisääntyneitä mielenterveyshäiriöitä, huostaanottoja ja väkivaltaa.

Vaatimuslistamme tulee olla:

  1. Irti mammuttikouluista ja -päiväkodeista
  2. Luokkien ja -ryhmien kokoja on pienennettävä
  3. Kouluihin ja päiväkoteihin on palkattava pätevien opettajien lisäksi riittävästi oppilashuolto- ja avustavaa henkilökuntaa.
  4. Erityisesti noille kouluille, päiväkodeille ja ryhmille, joiden olosuhteet ja sosiaalinen status on matala, on suunnattava merkittävästi ns. tarveperustaista rahoitusta
  5. Painotettujen ja erikoisryhmien toimintaa on hillittävä, mutta samalla laajennettava koko kaupungin kattavaksi
  6. Segregoitumista on vähennettävä ja pyrittävä pitämään kiinni laadukkaista lähikouluista ja-päiväkodeista
  7. Paraikaa toteutettavaan isoon oppimisen tuen uudelleenjärjestelyihin osoitettava valtion tuki on ohjattava kokonaisuudessaan kasvatus- ja koulutoimeen.

Risto Rinne

professori emeritus

kuntavaaliehdokas (Vas.)

Turku

Risto Rinne.